zondag 16 november 2008

Spreekwoorden


Net even een reactie op een blog van een medeblogger gezet, en daar heb ik gebruik gemaakt van een paar uitspraken van mijn vader. Mijn vader, en moeder ook trouwens, hebben ons (5 kinderen) opgevoed met de nodige uitspraken en gezegden.Voor de meeste situaties hadden ze wel een passende spreuk.

Wie het langst leeft heeft alles( bij jaloezie)
Het is een slecht houtje wat van het liggen breekt(lekker uitslapen)
Wie slaapt is zoet( als het uitslapen echt lang duurde)
Het is je goed recht om jezelf zo duur mogelijk te verhuren
Eten wat de pot schaft (bij nee, een schep extra)
Met de vuist op tafel slaan ( 1 malig als je 21 jaar werd)
Een knaak als je op je zoom trapt ( bij het dragen van een minirok)
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet (een hele wijze)
Een P als een G ( als je veel gegeten had: een pens als een goochelaar)
De geit verzetten ( als hij moest plassen)
Door een ekster uitgebroed ( als je een bijdehante opmerking maakte)

Nu ik erover nadenk, blijven de uitspraken ergens halverwege mijn hersens hangen, morgen weet ik er vast nog wel een paar.